Covid-19



Wij hanteren momenteel een aangepaste werkwijze bij een bezoek aan huis. Dit om het risico op verspreiding van het Coronavirus zoveel mogelijk te beperken.

De aangepaste werkwijze is als volgt:

  • Voordat het bezoek plaatsvindt is er contact met de klant of contactpersoon en vraagt de opticien of er klachten zijn die op een besmetting met het Coronavirus kunnen wijzen. (Bij een bekende besmetting kan er uiteraard geen bezoek plaatsvinden, ook niet als er geen klachten zijn.)
  • Een bezoek kan niet plaatsvinden bij verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest of verhoging van 38 graden, koorts en/of benauwdheid of plotseling verlies van reuk en smaak (het advies van het RIVM is dat u zich dan laat testen). Voor het bezoek moet men 24 uur vrij zijn van dergelijke klachten.
  • Een bezoek kan niet plaatsvinden als u een huisgenoot heeft met koorts of  benauwdheidsklachten of als u de afgelopen twee weken contact heeft gehad met iemand die besmet is met het Coronavirus.  Ook als u terugkomt uit een land waarvoor een ‘oranje’ of ‘rood’ reisadvies geldt kunt u daarna twee weken geen afspraak maken.
  • Indien noodzakelijk mag er maximaal 1 contactpersoon van de klant aanwezig zijn bij het bezoek aan huis (in verpleeghuizen is dat niet altijd toegestaan). 
  • Voor de contactpersoon gelden dan dezelfde eerder genoemde voorwaarden.
  • Als het om een bezoek binnen een verpleeghuis gaat worden de voorschriften/richtlijnen van het verpleeghuis gevolgd. Het bezoek van de opticien moet toegestaan zijn. Daarnaast kan het zijn dat de klant alleen geholpen mag worden in een daarvoor aangewezen ruimte of dat er geen andere mensen aanwezig mogen zijn bij het bezoek.
  • Voordat de klant geholpen wordt wassen/desinfecteren de opticien, klant en contactpersoon hun handen. 
  • De opticien, de klant (indien mogelijk) en de contactpersoon dragen een mondkapje  tijdens het bezoek.
  • De opticien en de contactpersoon houden te allen tijde 1,5 meter afstand van elkaar.
  • De opticien houdt waar het mogelijk is 1,5 meter afstand met de klant. Noot: bij sommige werkzaamheden van de opticien is het niet mogelijk om 1.5 meter afstand met de klant te houden.  Bij een oogmeting kan dat niet en soms ook niet bij een bril afpassen, de opticien draagt bij deze werkzaamheden naast het mondkapje ook handschoenen.
  • De benodigde apparatuur, gereedschappen en monturen worden door de opticien voor en na gebruik gereinigd. Een vriendelijk verzoek aan de klant om zijn/haar bestaande bril schoon te maken voor het bezoek.
  • Verder is het advies om in onvoorziene situaties het gezonde verstand te gebruiken.

Bovenstaande werkwijze is gebaseerd op de richtlijnen van het RIVM en het ‘Sectorplan Optiek’ van de NUVO.

Raadpleeg deze pagina regelmatig omdat er veranderingen kunnen zijn.

Neem contact met ons op als u vragen heeft over de aangepaste werkwijze (zie contactpagina).

 

 


E-mailen
Bellen
Instagram